FAQ

Vanliga frågor & svar - Läs här först:

Order / Kassan:
Hur vet jag att min order har blivit mottagen/gått igenom?
Om din order gått igenom korrekt kommer du att få en orderbekräftelse skickad till din mail samt en bekräftelse på skärmen. Har du inte mottagit någon bekräftelse, kontakta då vår kundtjänst på kundservice@Climbing247.se

Jag har en presentkortskod, hur gör jag för att använda den för mitt köp?
Den använder du i kassan. Du klickar i rutan “använd kupongkod” och fyller i din kod i fältet, så dras priset av automatiskt. Skulle koden vara felaktig kan det bero på att den redan är använd. Var noga med att göra skillnaden på bokstaven o och siffran 0 och stora och små bokstäver.
Har du några problem så kontakta i så fall kundtjänst på kundservice@Climbing247.se så hjälper vi dig.

Klicka här för att kontrollera ditt presentkortssaldo »


Vilka betalsätt kan jag välja på?

  • Kreditkort (0:-) – Din betalning sker via en säker kreditkortsserver. Tjänsten levereras utav Qliro. Detta betalningsalternativ är det snabbaste och enklaste och kostar inte dig som kund någonting extra!
  • Direktbetalning bank (0:-) - Din betalning sker via en säker koppling till er bank. Swedbank, Nordea, Handelsbanken accepteras. Du skickas till banken direkt och behöver bankdosa/säkerhetskod för att godkänna köpet Kopplingen tillhandahålls av PayEx
  • Faktura (29:-) Få varan först - Betala efteråt! Sedvanlig kreditkoll görs. Om ordern går igenom är ni godkänd för faktura. Leverans kan endast ske till folkbokföringsadressen (Personnummer är ett krav). Faktureringsavgift tillkommer med 29:-. Tjänsten hanteras av Qliro. Fakturan skickas ut via e-post samtidigt som ordern skickas ifrån Climbing247. Om e-post saknas skickas den via brev. Faktureringstid: 14-dagar - Få ordern först, betala inom 14 dagar från att ordern skickats.
  • Avbetalning – Hos Climbing247.se Startavgift 0 kr


Hur gör jag om jag vill ha leverans till en annan adress än där jag bor?
Du kan välja vilken leveransadress du vill i kassan om du väljer att betala direkt via bank eller kortbetalning. Lägger du order mot Qliro måste ordern läggas mot adressen där du är folkbokförd. Önskar du leverans till annan adress än din folkbokföringsadress kan du skriva detta i orderkommentaren i kassan så ändrar vi manuellt efter det att ordern lagts.

Hur gör jag om jag som företag/kommun för att beställa mot Qliro faktura?
Välj “företag/förening” i kassan och fyll i uppgifterna. Observera att Qliro är lite petiga med adresser till företag och föreningar, maila gärna in ordern om ni har några problem.

Pengarna har dragits från mitt konto men jag har inte fått någon orderbekräftelse, vad gör jag?
Någonting har troligtvis gått fel vid kopplingen från betalningen tillbaka till vårt system, kontakt oss med namn, adressuppgifter och datum samt belopp som har dragits så hjälper vi till att spåra upp felet och se till att er order släpps iväg!



Leverans:
Hur vet jag om min order är skickad?
När din order skickas från oss får du ett mail med leveransbekräftelse samt eventuellt sändningsnummer. Du kan med hjälp av sändningsnumret/kollinumret spåra leveransen hos speditören (T.ex. Posten, DHL, UPS, Bussgods)

Vad händer om jag inte hämtar ut ett paket som jag beställt?
Hämtar du inte ut ditt paket så kommer vi ta kontakt med dig och fråga varför och ge dig möjligheten igen att handla samma saker. Oavsett om du önskar paketet igen eller inte kommer vi tvingas fakturera er för de kostnader vi fått för frakt tur/retur samt hantering.

Levererar ni utanför Sverige?
Vi levererar till hela Norden, många av Europas länder och USA/Canada. De länder som finns att välja på i kassan levererar vi till! Vi levererar tyvärr inte till Svalbard.

Vad har ni för leveranstid?
Vi har ett stort eget lager och skickar självklart samtliga ordrar så snabbt det bara är möjligt! Normalt så levereras ordern från vårt lager inom 2-5 vardagar men oftast snabbare än så! Välj till express i kassan om du har bråttom så skickar vi från lagret inom 24h (vid normalt tryck). Går ej på alla produkter, valet finns i kassan när det är möjligt.

Hur vet jag när jag kan hämta ut min order hos postombud?
Du ska då ha fått ett sms eller mail från Posten att och var ditt paket finns att hämta ut. Har du inte mottagit detta kan du med hjälp av kollinumret gå in på postens hemsida och söka ditt paket. I vissa fall kan det vara så att paketet anlänt utan att en avisering har gått ut av olika anledningar. Du kan då med hjälp av kollinumret och legitimation lösa ut paketet utan att vänta på en avisering.

Hur gör jag om jag fått ett leveransbesked från Climbing247men ingen avisering från Posten att mitt paket finns att hämta?
Har du inte mottagit någon avisering från Posten kan du med hjälp av kollinumret gå in på postens hemsida och söka ditt paket. I vissa fall kan det vara så att paketet anlänt utan att en avisering har gått ut av olika anledningar. Du kan då med hjälp av kollinumret och legitimation lösa ut paketet utan att vänta på en avisering.



Ändring, komplettering eller avbokning:

Hur gör jag om jag vill ändra eller komplettera min order?
Skicka ett mail till vår kundtjänst på kundservice@Climbing247.se
Skriv där ditt ordernummer och vad du vill göra med din order så hjälper vi dig. En redan levererad order går tyvärr inte att ändra i, endast komplettera.

Hur gör jag om jag vill avbryta/avboka en order som jag har lagt?
Du skickar då ett mail till vår kundtjänst kundservice@Climbing247.se där du via ordernummer hänvisar till den order som du vill avboka så hjälper vi dig.



Retur / Byte / reklamation:

Jag vill göra en retur, byte eller ångerköp, hur går jag tillväga?
Vid retur står du risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. För att undvika att ett värdeminskningsavdrag görs bör varan skickas tillbaka i originalförpackning, samtliga etiketter sitta kvar och manualer skickas med. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen.

Vid köp av hygienartiklar, underkläder och badkläder, får förseglingen inte vara bruten, sådana varor med bruten försegling kan inte returneras. Ångerrätten gäller inte alls varor som tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav. Efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning att ske inom fjorton (14) dagar från det att vi tog emot returen. Återbetalning sker endast genom insättning till bankkonto eller återförande till använt kort, ej kontant. Kostnader för tjänster kopplade till leverans såsom expresspack och postförskottsavgift återbetalas ej vid en retur.

För att möjliggöra en eventuell retur behöver du kunna påvisa köp och vi rekommenderar att du sparar orderbekräftelse och betalningsreferens som kvitto på ditt köp.

Du som kund är ansvarig för försändelser som ska tillbaka till oss. Var noga med hur du förpackar varorna. Nederst på returfraktsedeln står kollinumret för returen. Spara kollinumret för att kunna spåra din retur och se om vi mottagit den

Så här gör du en retur:

  • För att göra en retur använder du dig av retursedeln du fick med din order, på baksidan av plocklistan. Om du tappat bort den, går det bra att skriva ned samma information på ett eget papper.
  • Du står själv för returfrakten (75 kronor) med retursedeln som följer med i paketet (150 kronor om du beställt skrymmande paket som t.ex. skidor, stavar, vallaställ). Har vi skickat fel vara står vi naturligtvis för kostnaden.
  • Har du inte kvar retursedeln? Då kan du kontakta kundservice så hjälper vi dig. Vanligtvis behandlar vi returen inom fem vardagar från att den inkommer till oss och bekräftar till dig via e-post.

Retur av kampanjvaror:
Kampanj eller erbjudande om sådan gåva eller extra rabatt är endast tillgänglig för nya köp via http://www.Climbing247.se/ och kan inte erhållas retroaktivt. Gåva eller rabatt kan inte överföras till annat köp och kan inte tillgodoräknas vid byte till annan vara.

Jag vill göra en reklamation, hur går jag tillväga?
Är levererad vara felaktig eller skadad kan du reklamera den. Kontakta kundservice så hjälper vi dig. Orderbekräftelsen som skickas via mail är ditt garantibevis. Hos oss gäller garantier utifrån vad varje varumärke anger (i regel 1 år). Garantin omfattar inte transportkostnader. Vid transportskada skall detta anmälas till utlämningsstället.

Jag har skickat tillbaka en vara för byte/retur/reklamation, hur hanteras detta?
Vi hanterar normalt din retur inom 48 timmar från det att vi får in den till oss. När returen är omhändertagen skickas ett mail till dig som bekräftar att vi mottagit samt hanterat returen.

Jag hittar inte min returfraktsedel på min gmail?
I de allra flesta fall vid utskick av presentkort via e-post så kommer mailet till din inkorg. Nyligen ändrade dock Google utformningen av Gmail och hur e-posten sorteras. Du hittar numera 3 flikar (1.Primär, 2. Social, 3. Kampanjer) överst i din inkorg när du loggat in. Om du inte ser e-post ifrån oss i din inkorg så kika under de andra flikarna. Du kan sedan dra ditt meddelande till din inkorg för att se till så att de hamnar där framöver.
Om du ändå inte hittar mailet, kontakta då vår kundtjänst på kundservice@Climbing247.se



Övrigt:
Jag vill besöka butiken i Älvdalen och handla, hur gör jag?
Börja med att ta reda på aktuella öppettider i butiken genom att klicka här (Extra öppettider meddelas på vår Facebook) Om du vet vad du vill ha ser vi gärna att du lägger en order på sidan så vi kan plocka fram sakerna innan din ankomst då det oftast är högt tryck i butiken. Är du ute efter längdskidor ser vi även där gärna att du lägger en order på förhand på hemsidan så vi kan plocka skidorna innan du kommer. Detta då skidplocket är en process som tar och måste få ta sin tid för att vi ska hitta optimala skidor för just dig. Är du osäker och vill ha hjälp av vår skidverkstad är du givetvis varmt välkommen att besöka oss när vi har öppet.

Jag vill prenumerera på nyhetsbrevet, hur gör jag?
Du fyller då i din e-postadress i fältet “prenumerera” som du finner längst ner till höger på hemsidan.

Jag vill sluta prenumerera på nyhetsbrevet, hur gör jag?
Använd länken “avsluta prenumeration” längst ned i nyhetsbrevet så kommer du inte att få nästa utskick

Vad kostar frakten med de olika fraktalternativen?
Klicka här för att se aktuella fraktpriser.

Laddar…
Laddar…