FAQ
Vanliga frågor & svar - Läs här först:
Julklappar:
Jag vill köpa julklappar, när är sista beställningsdatum för att få leverans innan julafton?
Datumet kommer att uppdateras närmare jul.
Order / Kassan:
Hur vet jag att min order har blivit mottagen/gått igenom?
Om din order gått igenom korrekt kommer du att få en orderbekräftelse skickad till din mail samt en bekräftelse på skärmen. Har du inte mottagit någon bekräftelse, klicka här för att kontakta vår kundservice.
Jag har en presentkortskod, hur gör jag för att använda den för mitt köp?
Den använder du i kassan. Du klickar i rutan “använd kupongkod” och fyller i din kod i fältet, så dras priset av automatiskt. Skulle koden vara felaktig kan det bero på att den redan är använd. Var noga med att göra skillnaden på bokstaven o och siffran 0 och stora och små bokstäver.
Behöver du hjälp? Klicka här för att kontakta vår kundservice.
Klicka här för att kontrollera ditt presentkortssaldo »
Jag vill köpa ett presentkort, men får det inte att fungera. Varför går det inte?
En anledning kan vara att du behöver identifiera dig med BankID för att kunna köpa presentkort, därav kan man inte köpa presentkort utan att uppge personnummer. Om det ändå inte fungerar, kontakta vår kundtjänst här.
Vilka betalsätt kan jag välja på?
- Kreditkort – Din betalning sker via en säker kreditkortsserver. Tjänsten levereras utav Qliro. Detta betalningsalternativ är det snabbaste och enklaste och kostar inte dig som kund någonting extra!
- Direktbetalning bank - Din betalning sker via en säker koppling till er bank. Swedbank, Nordea, Handelsbanken accepteras. Du skickas till banken direkt och behöver bankdosa/säkerhetskod för att godkänna köpet. Kopplingen tillhandahålls av Qliro
- Faktura - Få varan först - Betala efteråt! Sedvanlig kreditkoll görs. Om ordern går igenom är ni godkänd för faktura. Leverans kan endast ske till folkbokföringsadressen (Personnummer är ett krav). Faktureringsavgift tillkommer. Tjänsten hanteras av Qliro. Fakturan skickas ut via e-post samtidigt som ordern skickas ifrån Climbing247. Om e-post saknas skickas den via brev. Faktureringstid: 14-dagar - Få ordern först, betala inom 14 dagar från att ordern skickats.
- Dela upp din betalning - Du kan välja att delbetala din order. Vid delbetalning av order tillkommer uppläggningsavgift, administrationsavgift samt ränta. Tjänsten hanteras av Qliro.
Hur gör jag om jag vill ha leverans till en annan adress än där jag bor?
Du kan välja vilken leveransadress du vill i kassan om du väljer att betala direkt via bank eller kortbetalning. Lägger du order mot Qliro måste ordern läggas mot adressen där du är folkbokförd.
Hur gör jag om jag som företag/kommun för att beställa mot Qliro faktura?
Välj “företag/förening” i kassan och fyll i uppgifterna. Observera att Qliro är lite petiga med adresser till företag och föreningar, maila gärna in ordern om ni har några problem.
Pengarna har dragits från mitt konto men jag har inte fått någon orderbekräftelse, vad gör jag?
En orderbekräftelse skickas alltid till den e-postadress som uppgavs vid beställningen.
Den vanligaste orsaken till att man inte har fått orderbekräftelsen är att den ligger i skräpposten eller kampanjkorgen, ta en titt i dem i din e-post innan du hör av dig till oss.
Har du ett konto så kan du även logga in på det och se status på din order inkl. bekräftelsen.
Leverans:
Hur vet jag om min order är skickad?
När din order skickas från oss får du ett mail med leveransbekräftelse samt eventuellt sändningsnummer. Du kan med hjälp av sändningsnumret/kollinumret spåra leveransen hos speditören.
Vad händer om jag inte hämtar ut ett paket som jag beställt?
Du har 7 dagar på dig att hämta ut ditt paket från postombudet. I de fall paket inte hämtas ut debiterar vi kunden tur och retur frakt samt en administrativ avgift på 250 kr för täcka den hanteringskostnad som uppstår. Det är därför alltid mycket bättre att hämta ut ett paket och returnera det till oss om du vill ångra ditt köp.
Levererar ni utanför Sverige?
I dagsläget levererar vi endast till Sverige och Norge, men vi hoppas givetvis att vi så fort som möjligt ska kunna erbjuda leveranser till fler länder.
På den svenska webbsidan säljer vi endast till Sverige. Vänligen besök Climbing247 Norge HÄR, om du bor i Norge och vill lägga en beställning.
Vad har ni för leveranstid?
Vi har ett stort eget lager och skickar självklart samtliga ordrar så snabbt det bara är möjligt! Normalt så levereras ordern från vårt lager inom 2-5 vardagar men oftast snabbare än så! Välj till express i kassan om du har bråttom så skickar vi från lagret inom 24h eller nästkommande vardag (vid normalt tryck). Går ej på alla produkter, valet finns i kassan när det är möjligt.
Hur vet jag när jag kan hämta ut min order hos postombud?
Du ska då ha fått ett sms eller mail från Posten att och var ditt paket finns att hämta ut. Har du inte mottagit detta kan du med hjälp av kollinumret gå in på postens hemsida och söka ditt paket. I vissa fall kan det vara så att paketet anlänt utan att en avisering har gått ut av olika anledningar. Du kan då med hjälp av kollinumret och legitimation lösa ut paketet utan att vänta på en avisering.
Hur gör jag om jag fått ett leveransbesked från Climbing247 men ingen avisering från Posten att mitt paket finns att hämta?
Har du inte mottagit någon avisering från Posten kan du med hjälp av kollinumret gå in på postens hemsida och söka ditt paket. I vissa fall kan det vara så att paketet anlänt utan att en avisering har gått ut av olika anledningar. Du kan då med hjälp av kollinumret och legitimation lösa ut paketet utan att vänta på en avisering.
Ändring, komplettering eller avbokning:
Hur gör jag om jag vill ändra eller komplettera min order?
Klicka här för att kontakta kundservice.
Skriv där ditt ordernummer och vad du vill göra med din order så hjälper vi dig. En redan skickad/levererad order går tyvärr inte att ändra i.
Hur gör jag om jag vill avbryta/avboka en order som jag har lagt?
Kontakta vår kundservice här.
Retur / Byte / reklamation:
Jag vill göra en retur, byte eller ångerköp, hur går jag tillväga?
Vid retur står du för risken och ansvarar för att varan inte kommer till skada under transporten. För att undvika att ett värdeminskningsavdrag görs bör varan skickas tillbaka i originalförpackning, samtliga etiketter sitta kvar och manualer skickas med. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen.
Vid köp av hygienartiklar, underkläder och badkläder, får förseglingen inte vara bruten, sådana varor med bruten försegling kan inte returneras. Ångerrätten gäller inte alls varor som tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav. Efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning att ske inom fjorton (14) dagar från det att vi tog emot returen. Återbetalning sker endast genom insättning till bankkonto eller återförande till använt kort, ej kontant. Kostnader för tjänster kopplade till leverans såsom fraktavgift och postförskottsavgift återbetalas ej vid en retur.
För att möjliggöra en eventuell retur behöver du kunna påvisa köp och vi rekommenderar att du sparar orderbekräftelse och betalningsreferens som kvitto på ditt köp.
Du som kund är ansvarig för försändelser som ska tillbaka till oss. Var noga med hur du förpackar varorna. Nederst på returfraktsedeln står kollinumret för returen. Spara kollinumret för att kunna spåra din retur och se om vi mottagit den
Så här gör du en retur:
- För att göra en retur använder du dig av retursedeln du fick med din order.
- Du står själv för returfrakten med retursedeln som följer med i paketet. Har vi skickat fel vara står vi naturligtvis för kostnaden.
- Har du inte kvar retursedeln? Klicka här för att kontakta kundservice, så hjälper vi dig. Vanligtvis behandlar vi returen inom 14 dagar från att den inkommer till oss och bekräftar till dig via e-post.
Retur av kampanjvaror:
Kampanj eller erbjudande om sådan gåva eller extra rabatt är endast tillgänglig för nya köp via http://www.Climbing247.se/ och kan inte erhållas retroaktivt.
Jag vill byta storlek på en produkt som jag köpt på rea eller med rabattkod och vill betala samma pris för varan som vid första köpet. Hur gör jag?
- Lägg samma produkt med den nya storleken i kassan.
- Fyll i din mailadress i kassan.
- Priset justeras automatiskt till samma pris som ursprungsordern när de två första stegen är gjorda.
Jag vill göra en reklamation, hur går jag tillväga?
Är levererad vara felaktig eller skadad kan du reklamera den. Kontakta kundservice genom att klicka här, så hjälper vi dig. Orderbekräftelsen som skickas via mail är ditt garantibevis. Hos oss gäller garantier utifrån vad varje varumärke anger (i regel 1 år). Garantin omfattar inte transportkostnader. Vid transportskada skall detta anmälas till utlämningsstället.
Jag har skickat tillbaka en vara för byte/retur, hur hanteras detta?
Vi hanterar normalt din retur inom 14 dagar från det att vi får in den till oss. När returen är omhändertagen skickas ett mail till dig som bekräftar att vi mottagit samt hanterat returen.
Har du valt att betala med faktura och behöver göra en retur?
Du vet väl att du kan frysa fakturan i väntan på retur, om du loggar in i Ditt Qliro? Så slipper du ha koll på förfallodatumet i väntan på att returen ska bli gjord hos oss.
Jag hittar inte min returfraktsedel på min gmail?
I de allra flesta fall vid utskick av returfraktsedlar via e-post så kommer mailet till din inkorg. Nyligen ändrade dock Google utformningen av Gmail och hur e-posten sorteras. Du hittar numera 3 flikar (1.Primär, 2. Social, 3. Kampanjer) överst i din inkorg när du loggat in. Om du inte ser e-post ifrån oss i din inkorg så kika under de andra flikarna. Du kan sedan dra ditt meddelande till din inkorg för att se till så att de hamnar där framöver.
Om du ändå inte hittar mailet, kontakta då vår kundservice här.
Övrigt:
Jag vill prenumerera på nyhetsbrevet, hur gör jag?
Du fyller då i din e-postadress i fältet “prenumerera” som du finner längst ner till höger på hemsidan.
Jag vill sluta prenumerera på nyhetsbrevet, hur gör jag?
Använd länken “avsluta prenumeration” längst ned i nyhetsbrevet så kommer du inte att få nästa utskick
Vad kostar frakten med de olika fraktalternativen?
Klicka här för att se aktuella fraktpriser.